De omzet kwam 3,2 procent lager uit op 41,3 miljard euro. In Europa ging de omzet met 18 procent achteruit, terwijl die in opkomende markten juist met ruim 9 procent steeg. De winst exclusief belasting en eenmalige kosten en baten, wat Renault de operationele marge noemt, kwam uit op 729 miljoen euro, tegen 1,1 miljard in 2011.
Het operationeel inkomen slonk tot 122 miljoen euro, van 1,2 miljard in het jaar daarvoor. Onder de streep bleef een bedrag van 1,77 miljard euro over, inclusief een eenmalige bate van bijna 1 miljard euro door de verkoop van een belang in vrachtwagenfabrikant Volvo. Door de verkoop van het belang wist Renault de schuld van de autodivisie te elimineren.
Renault verwacht dat de Europese automarkt in 2013 zwak blijft met een krimp van 3 tot 5 procent. De wereldwijde automarkt maakt wel een groei van gemiddeld 3 procent door, denkt het concern. Renault denkt dit jaar daarom de omzet en de operationele marge te kunnen verbeteren, mits de situatie in Europa niet veel slechter uitvalt dan verwacht.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl